ما گروهی از سوسیالیست‌های ایران، باورمند به دگرگونی‌های بنیادین اجتماعی_اقتصادی برآنیم با ارایه بدیل سوسیالیستی برخاسته از گویه‌ی جمعی پویا، خلاق و بهم پیوسته و با درس آموزی از تجارب انقلابی تاریخ بشری در جهان و تاریخ معاصر جامعه ایرانی، راه حل های اساسی را از دل واقعیت‌ها، تعارضات و تضادهای طبقاتی موجود، کشف، ارائه و به کار بندیم.



سلاخی گاوهای ماده‌ی باردار سرپوش بر بحران دامداری

بحران امروز دامداران از آن نوع بحران‌هایی ست که بوضوح نشان می‌دهد چطور دولت و بازار می‌توانند دست در دست هم فاجعه‌ی حیوان آزاری، نابودی تولید و کمبود گوشت قرمز برای معاش مردم به‌بار بیاورد

 


 

 

سلاخی گاوهای ماده‌ی باردار سرپوش بر بحران دامداری

سرخط:
بحران امروز دامداران از آن نوع بحران‌هایی ست که بوضوح نشان می‌دهد چطور دولت و بازار می‌توانند دست در دست هم فاجعه‌ی حیوان آزاری، نابودی تولید و کمبود گوشت قرمز برای معاش مردم به‌بار بیاورد:

خشکسالی و بی‌کفایتی دولت در تأمین منابع آبی برای دامداران و قیمت‌گذاری نهاده‌ها، باعث قاچاق کاه به عراق و ترکیه شده است.

دولت نرخ سبوس را آزاد کرد و اکنون به سه برابر قیمت از بازار آزاد باید آن را تهیه کرد که باعث افزایش هزینه‌های تولید می‌شود.

به این ترتیب دامداران کوچک مجبورند ۷۰ درصد نیاز خود را از بازار سیاه نهاده که قیمت‌های چند برابری به فروش می‌رود تهیه کنند.

«بازارگاه» سامانه دولتی است که توسط وزارت جهاد کشاورزی با هدف توزیع عادلانه نهاده و به نرخ دولتی راه اندازی شده است که دامداران در این سامانه ثبت نام می‌کنند و نهاده خود را از مراکز و انبارهایی که تعریف شده دریافت می‌کنند و مطابق با نکته‌ی فوق تنها ۳۰ درصد نیاز دامداران به اتکای قیمت دولتی تأمین می‌شود.

از ابتدای فروردین تا اواسط اردیبهشت امسال واردات پنج کالای اساسی از جمله کنجاله سویا، جو و ذرت که خوراک دام به حساب می‌آیند به لحاظ وزنی ۵۳ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۲ درصد کاهش داشته است.

تداوم این بحران باعث خواهد شد که دامدار مجبور به کشتار دام‌های مولد خود بشوند. به عبارتی رفته رفته واردات ۱۰۰ درصدی گوشت تبدیل به امری عادی می‌شود و بساط هر شکلی از تولید برای رفع نیازهای مردم برچیده می‌شود.

دولت برای حل این بحران، به سیاق ماله‌کِشی‌های همیشگی و نوکر منطق سود و سرمایه بودن، گاوهای ماده و حتی باردار را به سرعت راهی کشتارگاه‌ها می‌کند که این موضوع در آینده به بحران کمبود شیر و پس از آن گرانی گوشت دامن خواهد زد.

مسأله این نیست که با افزایش قیمت شیر و گوشت، شرایط دامداران بهبود بیابد. ماجرا استاندارد دوگانه‌ی دولت است که در حالی که اصرار دارد با جلوگیری از افزایش قیمت شیر، خود را دلسوز مردم نشان دهد که به نوشیدن این مایه احتیاج دارند، قائل به پذیرش مسئولیت اجتماعی‌اش در قیمت‌گذاری نهاده‌های دام نیست و به اصلاح نقش یک بخش خصوصی را ایفا می‌کند که بازار آزاد تعیین قیمت کند. این مهم را می‌توان از دل صحبت‌های فرهاد اکبری (رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران) بوضوح فهمید: «دامداران انتظار دارند دولت به جای افزایش قیمت شیر نهاده آنها را تامین کند و آنها مجبور نباشند به چند برابر قیمت از بازار آزاد تهیه کنند.»

به جز این، آزار و وحشی‌گری‌ای که در جریان این فاجعه متوجه‌ی دام‌ها می‌شود، دامداری را بیش از پیش به سمبلی از بدل شدن طبیعت به منبعی برای مصرف‌زدگی بشر و نه استفاده‌ای بر مبنای نیازِ کنترل شده بدل می‌کند. اینکه پرورش دام، امری ست برای رفع وجهی از نیاز تغذیه‌ی ما، دلیلی بر مجاز بودن ما به انجام سلاخی‌ نیست.

ٰ* فیلم سوم مربوط به کشتار گاوهای باردار و حاوی تصاویری دلخراش است!

 

 

 


 

دسته : اجتماعي

برچسب :

مقالات هیات تحریریه راهکار سوسیالیستی























آرشیو کلیپ و ویدئو راهکار سوسیالیستی

html> Ny sida 1