ما گروهی از سوسیالیست‌های ایران، باورمند به دگرگونی‌های بنیادین اجتماعی_اقتصادی برآنیم با ارایه بدیل سوسیالیستی برخاسته از گویه‌ی جمعی پویا، خلاق و بهم پیوسته و با درس آموزی از تجارب انقلابی تاریخ بشری در جهان و تاریخ معاصر جامعه ایرانی، راه حل های اساسی را از دل واقعیت‌ها، تعارضات و تضادهای طبقاتی موجود، کشف، ارائه و به کار بندیم.



حسین اکبری: فاجعه ای که در دولت سیزدهم کلید خورده است! هشداری جدی برای کارگران شاغل و بازنشسته‌ی زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی

بنا به گزارشی از سوی حسن صادقی از اعضای تشکیلات خانه ی کارگر، تفاهم نامه ای بین وزیر صمت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع حذف بیمه پردازی از سوی کارفرمایان واحد های تولیدی به سازمان تامین اجتماعی منعقد شده است. برابر با انعقاد این تفاهم نامه واحد های تولیدی از پرداخت حق بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی معاف می گردند.

 


 

 

فاجعه ای که در دولت سیزدهم کلید خورده است! هشداری جدی برای کارگران شاغل و بازنشسته‌ی زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی

 

بنا به گزارشی از سوی حسن صادقی از اعضای تشکیلات خانه ی کارگر با کد خبری : 1123921  ۰۷:۴۸:۲۸  در خبرگزاری کار ایران «ایلنا» آمده است، تفاهم نامه ای بین وزیر صمت (صنعت، معدن و تجارت ) و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  موضوع حذف بیمه پردازی از سوی کارفرمایان واحد های تولیدی به سازمان تامین اجتماعی منعقد شده است. برابر با انعقاد این تفاهم نامه واحد های تولیدی از پرداخت حق بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی معاف می گردند.

آقای حسن صادقی در اظهارات خود با ایلنا چنین گفته است:
«طبق معمول از طریق رسانه ملی در حال استماع مصاحبه مربوط به وزیر صنعت، معدن و تجارت با خبرنگاران بودم که خبر از انعقاد تفاهم نامه با جناب آقای عبدالملکی وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌داد. گویا وزیر صمت برای کم کردن هزینه‌های واحدهای تولیدی قصد دارد طی تفاهم نامه‌ای با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بیمه‌پردازی واحدهای تولیدی به سازمان تأمین اجتماعی، تجدیدنظر نماید؛ چراکه به زعم وزیر صمت بیش از ۴۰ درصد مشکلات واحدهای تولیدی صنعت ایران در حوزه صنایع و خدمات مربوط به سازمان تأمین اجتماعی است، که قرار است در قالب یک تفاهم نامه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این ۴۰ درصد را از دوش صنایع برداشته شود. ایشان بر این معتقد است که بزرگترین مشکلات را تأمین اجتماعی برای صنعت و صنایع فراهم کرده است »

این گزارش حاکی از آنست که دولت سیزدهم با پذیرش و اجرای این تفاهم نامه در بین وزارت خانه هایش در اولین اقدامات خود حق تامین اجتماعی برای ۴۴ میلیون و ۴۷۲ هزار نفر در سراسر ایران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند را از آنها سلب می‌کند و سازمانی رابا بیش از هشتاد سال قدمت به سوی فروپاشی هدایت می‌کند.

این تفاهم نامه نشانگر این واقعیت است که وزرای دولت جدید نه تنها هیچگونه شناختی در باره نقش تامین اجتماعی در زندگی زحمتکشان ندارند بل که اساسا برایشان اهمیت ندارد که در روابط کار آن بخش از دستمزد کارگران که به عنوان حق بیمه از سوی کارفرمایان  به صندوق تامین اجتماعی واریز می گردد تا چه اندازه در آینده ی نیروی بزرگی از جمعیت کشور امنیت نسبی ایجاد کرده است!

انعقاد این تفاهم نامه بحران مالی در سازمان تامین اجتماعی را به نقطه اوج و به تلاشی این سازمان خواهد کشانید . از سوی دیگر موجب می گردد همه ساز و کارهایی  که  نوعی نظارت بر روابط کار به اتکای قوانین سازمان تامین اجتماعی اعمال می‌شده است ، به کنار گذاشته شود.

این تفاهم نامه به صراحت اصل بیست ونهم قانون اساسی  مبنی بر برخورداری از تامین اجتماعی را زیر پا می گذارد و این خود بیانگر آنست که وزرای دولت سیزدهم حتی به قانون اساسی نیز تعهدی در خود احساس نمی کنند!

متاسفانه دولت سیزدهم در آغاز کار نشان داده است که هیچگونه شفافیتی در تصمیمات و اقداماتش وجود ندارد و جز آنچه که از گزارش ایلنا از آقای صادقی در مورد این تفاهم نامه به شکلی کلی نقل شده است؛ چیزی  از مفاد تفاهم نامه روشن نیست  به همین دلیل عمق این فاجعه که در دولت سیزدهم کلید خورده است مشخص نیست !

یکی از انگیزه کارگران در چنین شرایط رقت بار و تن دادن به وضعیت کنونی روابط کار  با این سطح از امتیازات حداقلی شغلی و با این دستمزدهای سرکوب شده ، وجودسازمان تامین اجتماعی و اجرای  قوانین بیمه در روابط کار است که امید به آینده ای را در دل بیمه شدکان روشن نگاه داشته است و حالا دولت سیزدهم این کورسوی امید را هم نشانه گرفته است و با حذف بیمه پردازی از سوی کارفرمایان واحدهای تولیدی گام های خطرناکی را در راه نابودی این امتیاز که حق قانونی و عرفی کارگران است، برداشته است.

در آینده نزدیک با روشن شدن موضوعات  بیشتری از این تفاهم نامه در باره تاثیرات مخرب آن بر زندگی و هستی کارگران شاغل و بازنسشته خواهم نوشت اما اجالتا با این میزان اطلاع از مفاد تفاهم نامه عمیقا ضدکارگری وزارتین “کار” و “صمت” این نکته را یادآور می شوم که این حلقه از اقدامات نئولیبرالی این بار توسط دولتی کلید خورده است که مدعی عدالتخواهی است و بی هیچ تردیدی انعقاد تفاهم نامه های بیشتری را که ناقض حقوق کار و تامین اجتماعی باشد؛ دور از انتظار نیست و تنها آگاهی به این ترفند ها و مقاومت و اعتراض کارگران و بازنشستگان قادر خواهد بود که ناقضین  حقوق اقتصادی و اجتماعی کارگران از تصمیمات ضد کارگری دست بردارند.

 

منبه: وبلاگ کار در ایران
https://kargareirani.blogsky.com

 


دسته : اجتماعي

برچسب :

مقالات هیات تحریریه راهکار سوسیالیستی























آرشیو کلیپ و ویدئو راهکار سوسیالیستی

html> Ny sida 1