ما گروهی از سوسیالیست‌های ایران، باورمند به دگرگونی‌های بنیادین اجتماعی_اقتصادی برآنیم با ارایه بدیل سوسیالیستی برخاسته از گویه‌ی جمعی پویا، خلاق و بهم پیوسته و با درس آموزی از تجارب انقلابی تاریخ بشری در جهان و تاریخ معاصر جامعه ایرانی، راه حل های اساسی را از دل واقعیت‌ها، تعارضات و تضادهای طبقاتی موجود، کشف، ارائه و به کار بندیم.



چند یادآوری بدیهی – خسرو صادقی بروجنی

اگر پیش‌تر شیرین عبادی جایزه صلح نوبل را گرفت و عملکرد پسینی‌اش مورد نقد است، این دلیل موجهی برای نقد نرگس نیست. ما پیش‌گو نیستیم اما بر اساس روندهای قبلی و فعلی می‌توانیم آینده را پیش‌بینی کنیم. این پیش‌بینی می‌تواند درست یا غلط باشد.

 


 

 

چند یادآوری بدیهی

خسرو صادقی بروجنی

نرگس محمدی برنده جایزه نوبل صلح شد. در میان نامزدهایِ ایرانیِ این جایزه، ایشان سال‌های بیشتری را در زندان بود و در دوران حبس نیز همیشه بر مواضع خود ایستادگی کرد.

هر کس یکبار احضار، توبیخ و بازجویی شده و با حکمی ناعادلانه به زندان رفته باشد، رنج و درد این روند را نیک می‌داند. نرگس طی این سال‌ها سیزده بار “حبس در حبس” و “حکم در حکم” را تجربه کرد و خم به ابرو نیاورد و هر بار قوی‌تر به مبارزه خود ادامه داد.

اما در مورد حواشیِ آن بدون مقدمه‌چینی می‌روم سر اصل مطلب:

۱. اگر پیش‌تر به آکادمی نوبل نقد می‌کردیم که چرا به چهره‌های جنگ‌طلب، غیردموکرات یا نخست‌وزیران سابق اسرائیل این جایزه را اعطا کرده، آن نقدها کاملاً و همچنان درست است.

۲. نقد ما به گذشته‌یِ جنگ‌طلب و غیرمردمی چهره‌های مذکور و انتخاب سیاسی و نادرست آکادمی نوبل کاملاً درست بود.

۳. هر نقدی به مواضع سیاسی گذشته‌ و اکنون نرگس وارد باشد، مبارزات حق‌طلبانه‌، ایستادگی، تسلیم‌ناپذیری و مقاومت شرافت‌مندانه‌اش درون زندان انکارناپذیر است.

۴. پس در این مورد این آکادمی نوبل نیست که به نرگس محمدی اعتبار می‌دهد، بلکه بالعکس.

۵. اگر پیش‌تر شیرین عبادی این جایزه را گرفت و عملکرد پسینی‌اش مورد نقد است، این دلیل موجهی برای نقد نرگس نیست. ما پیش‌گو نیستیم اما بر اساس روندهای قبلی و فعلی می‌توانیم آینده را پیش‌بینی کنیم. این پیش‌بینی می‌تواند درست یا غلط باشد.

۶. اینکه نرگس در آینده چه مسیری طی کند و چه استفاده‌ای از عنوان جهانی خود ببرد امری است مربوط به آینده و نخبگانِ مترقی وظیفه دارند این مسیر را بررسی و به وقت نقد کنند.

۷. این جایزه با چه انگیزه‌هایی داده شده است و این‌که آیا اعطای آن به سود مبارزات جنبش آزادی و عدالت‌خواهانه است یا به ضرر آن، و یا شاید به قصد انحراف آن؟

این مهم لازم است به دور از پیش‌گویی‌های نوستراداموس‌وار و با تحلیلی دقیق و به دور از تعصب و خشم به بحث گذاشته شود.

 

منبع: صفحه فیسبوک خسرو صادقی بروجنی

 


 

 

دسته : اجتماعي, بین المللی, جهان, سياسي

برچسب :

مقالات هیات تحریریه راهکار سوسیالیستی























آرشیو کلیپ و ویدئو راهکار سوسیالیستی

html> Ny sida 1