ما گروهی از سوسیالیست‌های ایران، باورمند به دگرگونی‌های بنیادین اجتماعی_اقتصادی برآنیم با ارایه بدیل سوسیالیستی برخاسته از گویه‌ی جمعی پویا، خلاق و بهم پیوسته و با درس آموزی از تجارب انقلابی تاریخ بشری در جهان و تاریخ معاصر جامعه ایرانی، راه حل های اساسی را از دل واقعیت‌ها، تعارضات و تضادهای طبقاتی موجود، کشف، ارائه و به کار بندیم.



مقاله برگزیده: غزه؛ چه آینده‌ای؟ – پاتریک هاولت-مارتین

از زمان عقب نشینی اسراییل از نوار غزه در سال ۲۰۰۵ تاکنون، بیش از دوازده حمله علیه این سرزمین با تلفات انسانی سنگین صورت گرفته است: در طرف فلسطینی، ۷۶۰۰ کشته، از جمله ۲۸۰۰ غیرنظامی؛ در طرف اسراییلی ۱۲۳ کشته، از جمله ۲۳ غیرنظامی. طبیعتاً با حمله نظامی حماس در ۸ اکتبر ۲۰۲۳ این تلفات به طور قابل توجهی افزایش یافته‌است ولی برای تحصیلِ چه دستاورد و نتیجه‌ای؟

 


 

 

غزه*؛ چه آینده‌ای؟
پاتریک هاولت-مارتین

▪️مجله‌ی  CounterPunch

October 18, 2023

نوار غزه از سال ۲۰۰۷ تحت قرنطینه است و به صلاحدید خودسرانه‌ی اسراییل در معرض محاصره‌ی تجاری و دریایی قرار دارد و پیش‌ازاین ‌نیز هدف سه حمله‌ی نظامی اسراییل در سال های ۲۰۰۹، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ بوده است:

– تنها در یک بازه زمانیِ ۲۲ روزه (۲۷ دسامبر ۲۰۰۸ تا ۱۸ ژانویه ۲۰۰۹)، ۱۴۳۴ فلسطینی از جمله ۱۲۵۹ غیرنظامی و ۲۸۸ کودک کشته شدند.

– بین ۱۴ تا ۲۱ نوامبر ۲۰۱۲ نیز ۱۰۳ فلسطینی از جمله ۳۰ کودک کشته شدند.

– در کمتر از دو ماه (۸ جولای تا ۲۶ اوت ۲۰۱۴) تعداد  ۱۴۶۲ غیرنظامی از جمله ۵۵۱ کودک کشته شدند.

– در جریان همین حمله اخیر حداقل  ۱۳۶ مدرسه ویران شد یا آسیب دید و ۱۵ بیمارستان و ۴۳ مرکز بهداشت ویران و نزدیک به ۲۰۰۰۰ خانه بمباران شد و ۱۰۵۰۰۰ نفر نیز بی‌خانمان شدند(۱).

– در ماه مه ۲۰۲۱ درگیری‌ها منجر به کشته شدن حداقل ۲۳۲ نفر از طرف فلسطینی (از جمله ۶۵ کودک) و ۱۲ کشته در طرف اسراییل (از جمله یک کودک شش ساله و یک دختر ۱۶ ساله) شد.

– سازمان ملل متحد ‌نیز تخمین می‌زند که ۱۶۰۰ کودک یتیم در نوار غزه وجود دارد.

ریچارد فالک، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور سرزمین های اشغالی، تخمین زده‌است که ۴۰ درصد از جمعیت مردانِ غزه زندان‌های اسراییل را تجربه کرده‌اند. “حبس و بازداشت اداری”(۲) در اسراییل نیز به مدت شش ماه امکان تمدید حبس را بدون هیچ گونه اتهامی می‌دهد.

🔹بیش از ۷۵ درصد از جوانان فلسطینی در این منطقه بیکار هستند و همین آنها را براحتی جذب نیروهای نظامی حماس می‌کند. آژانس امدادرسانی و کاریابیِ سازمان ملل متحد برای آوارگانِ فلسطینی(UNRWA) در سال ۲۰۰۰ نگران جمعیتی حدوداً ۸۰ هزارنفری بود که اکنون این رقم بیش از ۸۰۰ هزارنفر (از جمعیت ۲ میلیون و ۳۸۰‌هرار نفری) را شامل می شود. یک سازمان غیردولتیِ بین المللیِ حقوق کودکان به‌نام NGO Save The Children(از کودکان محافظت کن)در گزارشی که با عنوان «به دام افتاده»(۳)در ژوئن ۲۰۲۲ منتشر کرد، عنوان داشت که از هر پنج کودک در غزه، چهار کودک از افسردگی و اضطراب رنج می‌برند. هم‌چنین ۸۰ درصد از جمعیت غزه زیر خط فقر زندگی می کنند.

🔸”برای جلوگیری از بروز خشونت میان اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها و جلوگیری از بحران غذاییِ قریب‌الوقوع، اقدام سریع لازم‌است”، این سخنانِ بی‌حاصل و بی‌نتیجه را “تور ونسلند” هماهنگ کننده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد برای روند صلح خاورمیانه، در ۲۴ مه ۲۰۲۳ به شورای امنیت بیان کرد.

🔹میان پیروزی حماس در انتخابات ۲۰۰۶ با رادیکالیزه شدن جامعه فلسطین -در نتیجه‌‌ی مواجهه با محاصره‌ی شدید توسط اسراییل- رابطه‌ای جدایی‌ناپذیر وجوددارد؛ درست به همان‌گونه که در دسامبر ۱۹۸۷ و در آغاز انتفاضه اول نیز به‌وقوع‌پیوست. حماس شبکه‌ای متراکم از انجمن‌های خیریه در میان جمعیتی تحقیر شده و درمانده دارد. رهبران اصلی حماس همگی توسط اسراییلی‌ها ترور شده و رهبران کنونی نیز از آن زمان به بعد در قطر پناهنده بوده‌اند. درهمین‌حال رییس نیروی هوایی اسراییل به مطبوعات مباهات کرد که بر بین ۸۰ تا ۱۰۰ ترورِ هدفمندِ غیرقانونی با “نرخ موفقیت۹۰٪ ” نظارت داشته‌است.

🔸از زمان عقب نشینی اسراییل از نوار غزه در سال ۲۰۰۵ تاکنون، بیش از دوازده حمله علیه این سرزمین با تلفات انسانی سنگین صورت گرفته است: در طرف فلسطینی، ۷۶۰۰ کشته، از جمله ۲۸۰۰ غیرنظامی؛ در طرف اسراییلی ۱۲۳ کشته، از جمله ۲۳ غیرنظامی. طبیعتاً با حمله نظامی حماس در ۸ اکتبر ۲۰۲۳ این تلفات به طور قابل توجهی افزایش یافته‌است ولی برای تحصیلِ چه دستاورد و نتیجه‌ای؟

🔹بهترین ضمانت امنیت اسراییل، اعاده حیثیت به مردم فلسطین است و نه آن‌گونه که وزیر کشور دولت نتانیاهو، ایلای یشای در جریان بمباران نوار غزه اعلام کرد: « بازگرداندن غزه به دوران قرون وسطی».

—————————————-

*باریکه غزه ۳۶۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و از شمال و شرق با اسراییل و از جنوب با مصر هم‌مرز است. این منطقه با جمعیت دو میلیون نفریِ خود یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق جهان است و نزدیک به شش هزار نفر در هر کیلومتر مربع در آن‌جا زندگی می‌کنند. اکثر ساکنان نوار غزه از نسل آوارگان فلسطینی هستند که در جریان جنگ سال ۱۹۴۸ میان اسراییل و اعراب مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. پس‌از عقب‌نشینی اسراییل از غزه در سال ۲۰۰۵ کنترل این‌منطقه از سال ۲۰۰۷ در اختیار گروه اسلام‌گرای حماس قرار دارد.

۱. این مقاله در ۱۲ اکتبر منتشر شده و طبیعتاً آمار ارائه‌شده در آن طی یک هفته‌ی اخیر دست‌خوش تغییراتی جدی گردیده‌است.

۲. بازداشت اداری(Administrative detention): دستگیری، بازداشت و حبس بدون اتّهام یا محاکمه است، با این ادّعا که شخصی قصد دارد در آینده مرتکب جرم شود. هیچ محدودیت زمانی برای چنین حبس‌هایی وجود ندارد و شواهدی جز ادعاهای امنیتیِ اثبات‌نشده برای آن ابراز نمی‌شود. اسراییل این اقدام را به طور گسترده و معمول به کار می گیرد و از آن برای نگهداری هزاران فلسطینی برای مدت‌ طولانی استفاده می‌کند و بازداشت شدگان عملاً نمی‌توانند به طورمنطقی در برابر اتهامات فاش‌نشده دفاع کنند.

۳. “به دام‌افتاده” Trapped.

—————————————-

 https://t.me/iranfardamag

 


 

 

دسته : بین المللی, جهان, سياسي

برچسب :

مقالات هیات تحریریه راهکار سوسیالیستی























آرشیو کلیپ و ویدئو راهکار سوسیالیستی

html> Ny sida 1