ما گروهی از سوسیالیست‌های ایران، باورمند به دگرگونی‌های بنیادین اجتماعی_اقتصادی برآنیم با ارایه بدیل سوسیالیستی برخاسته از گویه‌ی جمعی پویا، خلاق و بهم پیوسته و با درس آموزی از تجارب انقلابی تاریخ بشری در جهان و تاریخ معاصر جامعه ایرانی، راه حل های اساسی را از دل واقعیت‌ها، تعارضات و تضادهای طبقاتی موجود، کشف، ارائه و به کار بندیم.



۷۰۰ کشته در یک روز؛ آمریکا باردیگر با آتش بس مخالفت کرد

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «حفاظت از غیرنظامیان در هر درگیری مسلحانه‌ای اصل اول است. حمایت از غیرنظامیان به معنی استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی نیست.

 

 

 

۷۰۰ کشته در یک روز؛ آمریکا باردیگر با آتش بس مخالفت کرد

 

گوترش: قوانین بین‌المللی آشکارا در غزه نقض شده‌اند
دبیر کل سازمان ملل متحد از نقض آشکار قوانین بین‌المللی در غزه ابراز نگرانی شدید کرده است. آنتونیو گوترش بدون نام‌آوردن از حماس یا اسرائیل، هم استفاده از غیرنظامی‌ها به عنوان سپر انسانی را محکوم کرد و هم بمباران جنوب غزه را، جایی که توسط اسرائیل برای پناه گرفتن مردم شمال غزه ایمن اعلام شده بود. دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «حفاظت از غیرنظامیان در هر درگیری مسلحانه‌ای اصل اول است. حمایت از غیرنظامیان به معنی استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی نیست. به این معنی نیست که به یک میلیون نفر دستور تخلیه خانه‌هایشان به جنوب را بدهید که نه پناهگاهی هست و نه آب و غذا و دارو و سوختی و بعد آن جنوب را بمباران کنید.» آقای گوترش در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت «حمله هفتم اکتبر در خلاء روی نداده و مردم فلسطین ۵۶ سال است که گرفتار «اشغالی اختناق‌آور» هستند. «می‌بینند که بر زمین‌هایشان شهرک‌سازی می‌شود و گرفتار خشونت می‌شوند،‌ اقتصادشان خفه شده، مردمشان بی‌جا شده‌اند و خانه‌هایشان ویران شده است.» با این حال آقای گوترش تاکید کرد «نه رنج مردم فلسطین حمله حماس را توجیه می‌کند و نه حمله منزجز کننده حماس مجازات جمعی مردم فلسطین را.» سفیر اسرائیل در واکنش خواستار استعفا یا عذرخواهی آقای گوترش شده است. سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد در اعتراض به صحبت‌های آقای گوترش خواستار استعفای او شده است.

مسئولان درمانی غزه: در ۲۴ ساعت حدود ۷۰۰ نفر در حملات هوایی اسرائیل کشته شدند
مسئولان درمانی در غزه می‌گویند ظرف ۲۴ ساعت گذشته حدود ۷۰۰ نفر در حملات هوایی اسرائیل کشته شدند. شب گذشته بمباران غزه بی‌وقفه ادامه داشت. ارتش اسرائیل اعلام کرده که در ۲۴ ساعت به۴۰۰ هدف در غزه حمله کرده است. مسئولان درمانی در غزه می‌گویند از هفتم اکتبر تاکنون بیش از ۵ هزار نفر کشته شده‌اند. اسرائیل می‌گوید آزادی دو گروگان اسرائیلی در کاهش حملات تاثیری ندارد. ارتش اسرائیل با پخش اعلامیه در نوار غزه، از ساکنان این منطقه خواسته است در «ازای پاداش مالی محل اختفای گروگان‌های حماس را اطلاع دهند.»
طبق گزارش‌ها دیشب بیشتر از صد فلسطینی در اثر بمباران اسرائیل در جنوب غزه کشته شده‌اند. جایی که اسرائیل به مردم غزه اولتیماتوم داده بود به آن جا پناه ببرند.

یوکابد لیفشیتس: رسیدگی پزشکی می‌شد و رفتار خوب و دوستانه‌ای داشتند
یوکابد (یوخه‌ود) لیفشیتس می‌گوید او و سایر اسرا در جایی نگهداری می‌شدند که به گفته او «تمیز» بود. او می‌گوید که آنها روی «تشک‌های روی زمین» و در «تونل‌های زیر غزه» می‌خوابیدند. یوکابد (یوخه‌ود) لیفشیتس اضافه کرد، «هر دو تا سه روز یک‌بار» یک پزشک یا پزشکیار به دیدار آنها می‌آمد. او گفت، یک امدادگر به ملاقات آنها آمد تا داروهای مورد نیاز آنها را تهیه کند. هر چند او گفت «شباب» هنگام دستگیری با چوپ او را زدند. یوکابد (یوخه‌ود) لیفشیتس ۸۵ ساله ماجرای گروگان گرفته شدن خودش توسط مردان مسلح موتورسوار حماس را «گذشتن از جهنم» توصیف کرد. او می‌گوید که از طریق یک دروازه به نوار غزه برده شد و سوار شدن روی موتور موجب کبودی بدنش شده بود و به سختی می‌توانست تنفس کند. لیفشیتس همچنین گفت که دولت اسرائیل میلیاردها دلار خرج ساختن حصار مرزی کرده است تا مانع از عبور حماس شود، اما ناموفق بوده است.

مردم جنوب لبنان به دنبال درگیری‌های مرزی خانه‌هایشان را ترک می‌کنند
شماری از مردم جنوب لبنان در هراس از گسترش درگیری‌های مرزی بین حزب‌الله و ارتش اسرائیل خانه‌هایشان را ترک می‌کنند. سازمان بین‌المللی مهاجرت تخمین زده است که به دنبال حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل دست‌کم ۲۰۰ هزار نفر محل اقامتشان را تغییر داده‌اند که بیشترشان در نقاط جنوبی این کشور مستقر بودند. بی بی سی به نقل از خبرنگار خود می نویسد: ما در روزهای اخیر به دهکده‌های حاشیه مرز رفتیم و دیدیم که خالی از سکنه‌اند، مغازه‌هایشان بسته شده و خیابان‌ها خالی‌اند. در شهر صور (جنوب لبنان) صدها نفر که جایی برای رفتن نداشتند، در یک مدرسه که بدل به پناهگاه شده بود، ساکن شده بودند. گرچه درگیری‌های مرزی افزایش یافته است، اما دو طرف تا کنون توانسته‌اند خشونت‌ها را کنترل کنند، اما بسیاری از افرادی که هنوز ویرانی‌های ناشی از جنگ یک ماهه بین اسرائیل و حزب‌الله را به خاطر دارند، می‌ترسند که تاریخ تکرار شود.

۱۴۰ کشته در پی حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه الشاطی در غزه
وزارت بهداشت فلسطین، سه‌شنبه ۲ آبان، از کشته و زخمی شدن تعداد زیادی شهروند فلسطینی در حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه «الشاطی» در غزه خبر داد. این وزارت اعلام کرد دست‌کم ۱۴۰ نفر در نتیجه حملات شب گذشته اسرائیل به نوار غزه کشته شدند. در همین حال، رسانه‌های فلسطینی از بمباران مجدد مناطق جبالیا و القراره در خان‌یونس در جنوب نوار غزه در ساعات اولیه بامداد امروز خبر دادند. خبرنگار «العربیه» گزارش داد که اسرائیل یک پمپ بنزین در مجاورت شهر رفح در جنوب نوار غزه هدف قرار داد. طبق منابع فلسطینی در اثر ادامه حملات هوایی اسرائیل شب گذشته نیز نوار غزه شاهد شب خونین جدیدی از شمال تا جنوب بوده است. رسانه‌های فلسطینی همزمان،از گلوله‌باران و حملات توپخانه‌ای اسرائیل علیه مناطق نزدیک مرز در شمال نوار غزه خبر دادند. از سوی دیگر ارتش اسرائیل بامداد امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته به ۴۰۰ هدف در نوار غزه که آنها را «نظامی» توصیف کرد، حمله کرده است. در بیانیه‌ ارتش اسرائیل آمده است که تعدادی از رهبران حماس در این حملات کشته شدند.
طبق گزارش خبرگزاری فلسطین در نتیجه حملات اسرائیل به خانه‌های مسکونی و یک پمپ بنزین در مرکز و شرق نوار غزه دست‌کم ۲۳ نفر از جمله تعدادی کودک کشته شدند و بیش از ۴۵ مجروح شدند که به بیمارستان ناصر در خان‌یونس منتقل شدند. این خبرگزاری افزود، بیش از ۳۰ نفر در بمباران مشابه اسرائیل که بسیاری از منازل مسکونی در منطقه رفح را هدف قرار داد، کشته و ده‌ها نفر نیز مجروح شدند.
حماس اعلام کرده قطع برق در بیمارستان «الاندونزی»، جنایت علیه بشریت است. حماس از کشورهای عربی و اسلامی و سازمان ملل خواست که برای تأمین سوخت جهت راه‌اندازی ژنراتورهای برق بیمارستان‌ها اقدام عاجل و فوری انجام دهند. این گروه با هشدار نسبت به عواقب سهل‌انگاری در تأمین سوخت عدم دادن سوخت به بیمارستان‌ها به معنای محکوم کردن همه بیماران و مجروحان به مرگ است.
تلویزیون فلسطین اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان نوار غزه از زمان آغاز جنگ کنونی با اسرائیل به ۵۳۰۰ نفر رسیده است. تلویزیون فلسطین تعداد مجروحان را ۱۸ هزار نفر اعلام کرد.

بمباران بی وقفه ی غزه ادامه داد
غزه یک شب دیگر را هم در زیر حملات هوایی بی‌وقفه اسرائیل به صبح رساند. ارتش اسرائیل می‌گوید در ۲۴ ساعت گذشته به ۴۰۰ هدف در غزه حمله کرده است. مسئولان درمانی در غزه می‌گویند از هفتم اکتبر تاکنون بیش از ۵ هزار نفر کشته شده‌اند.

کاخ‌سفید بار دیگر با آتش بس مخالفت کرد
جان کربی، سخنگوی امنیت ملی آمریکا می‌گوید واشنگتن در حال حاضر مخالف برقراری آتش‌بس در غزه است. جان کربی که روز دوشنبه با خبرنگاران سخن می‌گفت علت این مخالفت را چنین تشریح کرد: «ما فکر نمی‌کنیم که اکنون زمان مناسبی برای آتش‌بس باشد. اسرائیل حق دفاع از خود را دارد و آنها هنوز کارشان در یافتن و گرفتن رهبران حماس تمام نشده است». همزمان متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفته: «کاری که ما فعلا به آن ادامه خواهیم داد تمرکز بر رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه است». آقای میلر گفته نماینده ویژه انتخاب شده برای بحران غزه – دیوید سترفیلد – «شدیدا مشغول فراهم کردن مکانیزمی برای ارسال کمک های انسان دوستانه است و ما در تلاشیم که مناطق امنی در داخل غزه را برای حفظ شهروندان از آسیب ایجاد کنیم»

کشته شدن ۶ تن دیگر از کارکنان آژانس کمک به آوارگان فلسطینی
تنها ظرف ۲۴ ساعت گذشته شش تن از کارکنان آژانس کمک به آوارگان فلسطینی،‌ وابسته به سازمان ملل متحد،‌ در غزه کشته شده اند. به گفته این نهاد،‌ از آغاز جنگ حماس و اسرائیل در هفتم اکتبر، کمتر از سه هفته پیش، ۳۵ تن از کارکنان این آژانس جان خود را از دست داده اند.

حماس دو گروگان دیگر را آزاد کرد
حماس «نوریت کوپر» ۸۰ ساله و «یوشوید لیفشیتز» ۸۵ ساله دو زن گروگان خود را آزاد کرد. دولت اسرائیل با پخش تصاویری از یک هلی‌کوپتر نظامی ترابری نظامی اعلام کرد دو زن مسن آزاد شده توسط حماس به تل آویو رسیده‌اند. ابوعبیده، سخنگوی شاخه نظامی حماس در بیانیه‌ای گفته بود که بازداشت‌شدگان را «علیرغم امتناع دشمن از تحویل آنها از جمعه گذشته و بی‌توجهی آنان به موضوع اسیران ما» آزاد کرده است. بنابر گزارش‌ها مصر و قطر برای آزادی این دو نفر وساطت کرده اند و در نتیجه آنها دوشنبه شب از طریق امدادگران صلیب سرخ با عبور از گذرگاه رفح آزاد شدند. دولت اسرائیل می‌گوید همسران این دو زن که هر دو بالای ۸۰ سال سن دارند همچنان در غزه «گروگان» هستند. حماس تا امروز چهار گروگان‌ را آزاد کرده است.

یهودیان ارتدوکس افراطی خواهان پیوستن به ارتش اسرائیل هستند
یهودیان فوق‌ارتدکس برغم معافیت از خدمت وظیفه عمومی و در امان ماندن از حملات اخیر حماس ترجیح می‌دهند که برای مشارکت در جنگ به صفوف ارتش اسرائیل بپیوندند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ده‌ها نفر از یهودیان افراطی به همین منظور طی این هفته مقابل یکی از دفاتر استخدام ارتش در تل‌آویو جمع شدند و به فراخوان مقامات نظامی برای جذب افراد دارای مهارت‌های مفید برای جنگ علیه حماس پاسخ مثبت دادند. ارتش اسرائیل از استخدام ۱۲۰ نفر از افراد یاد شده خبر داده و اعلام کرده است که این افراد به ماموریت‌های پشتیبانی، پرستاری و یا ترابری اعزام می‌شوند.

واشنگتن‌پست: آمریکا در صورت تشدید جنگ غزه اتباع خود را از خاورمیانه خارج می‌کند
واشنگتن‌پست در گزارشی از آمادگی دولت بایدن برای تخلیه کلیه شهروندان آمریکایی از خاورمیانه در صورت تشدید و گسترش جنگ جاری در غزه خبر داده است. بنا به این گزارش، چنین عملیات تخلیه‌ای بسیار دشوار‌تر از موارد مشابه قبلی خواهد بود و احتمالا در آن از هواپیماهای نیروی هوایی یا کشتی‌های جنگی نیروی دریایی ایالات متحده نیز استفاده خواهد شد. واشنگتن‌پست در گزارش خود تصریح می‌کند: دولت بایدن با فرض این احتمال که جنگ غزه به یک درگیری گسترده‌تر تبدیل شود در حال تدوین طرح‌های اضطراری برای تخلیه میلیون‌ها شهروند آمریکایی از خاورمیانه است. حدود ۶۰۰ هزار شهروند آمریکایی در اسرائیل زندگی می کنند و ایالات متحده از زمان آغاز جنگ میان این کشور و حماس در روز هفتم اکتبر، برای تضمین عبور امن این افراد تلاش کرده است.

رئیس کمیسیون اروپا از اسرائیل خواست به «قوانین بین‌المللی» احترام بگذارد
اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز دوشنبه گفت در تماسی تلفنی با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر وظیفه اسرائیل برای حفظ جان غیرنظامیان و احترام به قوانین بین‌المللی تاکید کرده است. وی اظهار داشت: «در این مکالمه روشن گفتم که اسرائیل در تلاش‌های مشروع خود برای مبارزه با تروریست‌های حماس، باید به دنبال محافظت از جان غیرنظامیان و احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه باشد.» اظهارات رئیس کمیسیون اروپا پس از آن بیان می‌شود که شماری از مقامات کشورهای غربی نسبت به قطع آب و برق غزه توسط اسرائیل و تلفات غیرنظامیان در حملات به نوار غزه ابراز نگرانی کرده‌اند.

وزیر دفاع اسرائیل: مرحله بعدی جنگ، یک حمله مرگبار از طریق هوا، دریا و زمین خواهد بود
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد که ارتش اسرائیل همچنان در حال برنامه‌ریزی برای حمله زمینی به نوار غزه است. خبرگزاری فرانسه به نقل از او نوشت: «ارتش بطور کامل برای مرحله بعدی (جنگ) آماده می‌شود که یک حمله مرگبار در چندین جبهه، از طریق هوا، دریا و زمین خواهد بود. » به گزارش رسانه‌های اسرائیل، مقامات ارتش این کشور تهاجم زمینی به نوار غزه برای دستیابی به اهداف تعیین شده توسط دولت را، حتی به قیمت از دست دادن بسیاری از سربازانشان ضروری می‌دانند.

————————————————–

منبع اخبار روز

 


 

 

دسته : بین المللی, جهان, سياسي

برچسب :

مقالات هیات تحریریه راهکار سوسیالیستی























آرشیو کلیپ و ویدئو راهکار سوسیالیستی

html> Ny sida 1